少しでも動くと落ちる話題の短編恐怖映画『CURVE』誕生の背景と監督のコメント

Twitterで急激にバズっている10分の短編映画『CURVE』を観ました。

本作は、ふと目覚めると急斜面に放置されていて、少しでも動くと奈落の底へ落ちてしまう状況にたたされた女性を描いた映画です。

作品を観た人からは「10分で呼吸するのも忘れるほどの緊張感と絶望を味わえる」「10分で絶望させる天才」「10分でこんなに不安になるのは初めて」などのコメントが寄せられている通り、かなりの絶望と緊張が味わえました。

とりあえず、観ていない人はまず実際に動画を観てください。

この映画『CURVE』は2016年に公開されたもので、オーストラリアのTim Egan(ティム・イーガン)という監督の作品になります。

Twitterなどでは映画の内容について、「妊娠中絶を暗喩している」とか「事故かなんかで事故とかで死の淵にいる女性が見た幻想」など、様々な考察が飛び交っているようです。

じゃ、実際に監督は何を考えてこの映画を作ったのでしょうか。

過去に受けたインタビューの中でティム・イーガン監督は、数年前に自動車事故にあり、その時に地面に掴むように手を置いた事を覚えているけど、脚本を書いている間は、そのようなことは何も考えていませんでしたというような事を語っています。

また、深刻なうつ病に対処している様々な人々との話し合いをしたことも、『CURVE』に影響を与えたもう1つのこととして挙げています。

あとは「非常に普遍的な恐怖を扱っている」「ストーリーを構築するための基礎、つまり人間が必要とする核となる、本当の生存本能だけが重要です」とも口にしています。

つまり恐怖と生存本能を刺激する映画のアイデアが閃いたので、そのアイデアをもとに映画にしただけだけど、ただ思い返してみれば、過去の事故の体験やうつ病の人との対話などがインスピレーションの素になっているのかも知れない。ということです。

シンプルで強烈なものを与えたかった」という意気込みで制作された本作では何より『音』を重要視して、排水路にいって、壁を引っ掻いた音をサンプリングしたりと、とても苦労したのだとか。

女性はどうなったのか?については「私は彼女が生き延びた話を聞くのが大好きです」と語っているので、そこら辺は視聴者に委ねる形をとっているようです。

ちなみに結局、映画の冒頭で映される波の映像の意味は語られていないようでした。あれは一体何を表現していたんでしょうか。

The concept of CURVE is elegantly simple: there’s a young woman in danger, a sloping surface and an unseen threat at the bottom of an abyss. You tap into various fears at once that, as you mentioned, feel universal: Fear of the unknown, fear of falling, fear of heights, even fear of open spaces. What possessed you to come up with such an utterly terrifying situation and what prompted the basic set-up of CURVE?

I was in a car accident several years ago. A car ran though a red light when I was crossing the street; it came out of nowhere, I barely saw it. The next few seconds I rolled in front of the car, into the middle of traffic … All of those emotions, the split second where I realized I’d gone from ‘my life is in danger, I must do something to try and save myself’, to sort of a serious physical impact to being thrown into the middle of the road and knowing that if there’s another car in the next lane it’s gonna be [BAM] … I could open my eyes and it could be there [that found its way into Curve].


I remember very clearly sort of putting my hands down, trying to grab onto the ground, like having a good grip would save me somehow against cars smashing into me. I certainly didn’t think of any of that while I was writing the script but you can see all those little moments pop up in Curve.


The other thing that inspired Curve are discussions I’ve had with various people dealing with strong psychological problems and serious depression. A person once told me a story that the best part of her day were the two or three seconds after she woke because her brain had forgotten it was depressed. And I’m not an expert in depression or anxiety but that was how it manifested for her. I just remember the sort of ‘dropping of the stomach’-feel when she told me that; to be reminded of all these horrible things. And she sort of felt like the world opens up beneath you and you spend the rest of the day just trying to hold on.
When you look back that sort of has to be the DNA where it came from.

Interview: Tim Egan Discusses the Inspirations and Craft of CURVE